Μιά συνέντευξη μέ τὸν παιδοψυχίατρο Δημήτριο Καραγιάννη
Ἀναδημοσίευση ἀπό τό περιοδικό ΄΄ΠΑΡΕΜΒΟΛΗ΄΄.
Ἔρώτηση: Εἶναι γνωστὸ ὅτι πολλοὶ ἔχουμε συνδυάσει τὴ λέξη ἄσκηση μὲ τὸν μοναχό, καὶ ἀναφερόμαστε στὸν ἀσκητὴ μοναχό. Υπάρχει ἄσκηση μέσα στὸν γάμο;
Απάντηση: Εγώ θὰ ρωτούσα καλλίτερα: Υπάρχει γάμος χωρὶς ἄσκηση; Αὐτὸ ποὺ εἶναι σημαντικὸ εἶναι νὰ δοῦμε τί ἐννοοῦμε ὄταν λέμε ἄσκηση, γιατὶ κινδυνεύουμε, καὶ αὐτὸ εἶναι τραγικό, νὰ διαστρεβλώσουμε τὴν ἔννοια τῆς ἄσκησης κάνοντας μιὰ μηχανιστικὴ μεταφορὰ τῆς ἄσκησης τοῦ μοναχοῦ στὴν ζωή τῶν ἐγγάμων, μὲ συνέπεια νὰ ὀνομάσουμε ὡς ἄσκηση τὴν ἀπουσία τοῦ ἔρωτα. Ἑπομένως, ἐν ὀνόματι τῆς ἄσκησης κινδυνεύουμε νὰ ἀρνηθούμε τὴν ἴδια τὴν φύση τοῦ γάμου καὶ τότε ἡ τάχα ἰδανικὴ κατάσταση θὰ εἶναι, οἱ παντρεμένοι νὰ μὴν εἶναι παντρεμένοι. Δὲν μπορεῖ ἡ ἀπουσία σχέσης νὰ εἶναι τὸ ζητούμενο στὴν σχέση ἐνὸς ζευγαριού.
Ἡ ἄσκηση στὸ γάμο εἶναι ἡ ἴδια ἡ ἀλληλοπεριχώρηση. Ἡ ἄσκηση τῶν προσώπων ἀναφέρεται στὴν προσπάθεια τοῦ κάθε συντρόφου νὰ ἀνακαλύψει τὸν ἑαυτό του σὲ σχέση μὲ τὸν σύντροφό του.
Ἡ ἄσκηση στὸ γάμο ἔγκειται στὸ γεγονὸς ὅτι ἕνας ἄντρας καὶ μιὰ γυναίκα θὰ βρεθοῦν μαζί, θὰ συνυπάρξουν καὶ θὰ μπορέσουν νὰ ἀλληλοπεριχωρηθοῦν. Ἡ ἄσκηση στὸν γάμο εἶναι ἡ ἴδια ἡ ἀλληλοπεριχώρηση.
ΕΡ: Δηλαδὴ ἡ ἄσκηση στὸν μοναχὸ καὶ ἡ ἄσκηση στὸν γάμο, εἶ ναι ἴδια ὡς πρὸς τὸν σκοπό, ἀλλὰ ἀλλάζει κατὰ τὸν τρόπο;
Ἀπ: Ἡ ἄσκηση ἦταν πάντοτε συνώνυμο τῆς ἐνδυνάμωσης. Ἕνας ἀθλητὴς ἀσκεῖται γιὰ νὰ εἶναι πιὸ δυνατός. Ἀσκεῖται ὄχι στερούμενος τὴν φύσή του, ἀλλά προσπαθώντας νὰ τὴν ἀναπτύξει στὶς μεγαλύτερες δυνατότητές της. Ἡ ἄσκηση τῶν προσώπων στὸ γάμο ἀναφέρεται στὴν προσπάθεια τοῦ κάθε συντρόφου νὰ ἀνακαλύψει τὸν ἑαυτό του σὲ σχέση μὲ τὸν σύντροφό του. Ὁ Σαρτρ εἶχε πεῖ πολὺ σωστὰ ὅτι ὁ ἄλλος ἄνθρωπος γιὰ μένα εἶναι κόλαση. Κάθε ἄνθρωπος ποὺ εὐρίσκεται πολὺ κοντά μας, κινδυνεύει νὰ γίνεται ἡ κόλασή μας γιὰ τί μας ἐνοχλεῖ, μᾶς δυσκολεύει, μᾶς ἐμποδίζει καὶ περιορίζει τὸν ζωτικό μας χώρο. Μᾶς ἐμποδίζει νὰ ἔχουμε τὴν ἀτομικότητά μας.
'Όταν ἕνα ζευγάρι ἀποφασίζει νὰ συνυπάρξει καὶ ἀφεθεῖ στὸ αὐτονόητο, θὰ συμβιβασθεῖ καὶ θὰ συνθηκολογήσει, μὲ συνέπεια, μὲ τὴν πάροδο τοῦ χρόνου νὰ αὐξάνεται τὸ παράπονο, ἡ γκρίνια καὶ ἡ μιζέρια στὴν σχέση. Διαφορετικὰ τὸ ζευγάρι ἔχει νὰ υἱοθετήσει μιὰ δυναμικὴ στάση ἐγρήγορσης - ἄσκησης, ὤστε ὁ σύντροφος νὰ γίνει εὐκαιρία νὰ βρεῖς τὸ γνήσιο πρόσωπό σου. Διαλέγω τὸν ἄλλο ἐπειδὴ εἴναι διαφορετικός. Δὲν μπορεῖ νὰ ὑπάρχει ζευγάρι, ἂν ὁ ἄλλος σύντροφος δὲν εἶναι διαφορετικός. Στὰ πλαίσια τῆς συνύπαρξης ἡ διαφορετικότητα μὲ φέρνει ἀντιμέτωπο μὲ τὸ τί εἶναι σημαντικὸ καὶ τί δευτερεύον γιὰ μένα.
Πὼς θὰ σχετιστῶ χωρὶς νὰ χάσω τὸ πρόσωπό μου, ἀλλά καὶ χωρὶς νὰ μείνω κλειδωμένος στὰ ἀτoμικά μου χαρακτηριστικά. Αὐτὸ ἀπαιτεῖ μιὰ διαρκὴ ἀλληλαντίδραση, ποὺ ἡ ἐπίτευξή της δὲν εἶναι ζήτημα δύο ἢ τριῶν χρόνων, ἀλλά μιᾶς ζωῆς. Μιὰ ζωντανὴ σχέση μέσα στὸν γάμο δημιουργείται μόνο ἂν κάθε μέλος, προσπαθεῖ καὶ παλεύει ἀσκούμενο, νὰ βρίσκει τὸν τρόπο νὰ ἀφαιρέσει τὰ αὐτιστικὰ στοιχεία ποὺ τὸν ἐμποδίζουν στὴν κοινωνία μὲ τὸ ἄλλο πρόσωπο.
ΕΡ: Θὰ πρέπει δηλ. νὰ ξεπερνιέται ἡ ἀτομικότητα τοῦ προσώπου καὶ τὸ στενὸ ἐγωιστικὸ του συμφέρον; Νὰ πάψει πιὰ ὁ καθένας νὰ σκέφτεται ἀτομικὰ ἀλλὰ δυαδικά;
Ἀπ: Ἡ ἔννοια τοῦ ἐγωισμοῦ ἔχει διαστραφεῖ. Πολλοὶ χριστιανοὶ νομίζουν ὄτι ἀποφεύγουν τὸν ἐγωισμὸ μὲ τὸ νὰ μὴν χαίρονται, νὰ μὴν καμαρώνουν γιὰ κάτι ποὺ ἔχουν πετύχει. Θεωροῦν ὡς ἐγωισμὸ τὴν ὕπαρξη καὶ ἔκφραση τῆς ἐπιθυμίας καὶ σπαταλοῦν τεράστιες δυνάμεις γιὰ νὰ τὴν ἀποκριθοῦν, νὰ τὴν ἐξαφανίσουν. Στὴν οὐσία ὁ ἐγωισμὸς εἶναι ἕνα ἐμπόδιο στὴν ζωή μας, ἀλλὰ δὲν ἔχει νὰ κάνει καθόλου μὲ τὰ στοιχεία ποὺ ἀνέφερα. Ὁ ἐγωισμός μας ἂν θέλετε εἶναι αὐτισμός. Τὸ σύνολο τῶν στοιχείων ποὺ σὲ κλείνουν στὸν ἑαυτό σου, ἔτσι ὤστε νὰ μὴν μπορεῖς νὰ προχωρήσεις ὑπὲρ τοῦ ἑαυτοῦ σου. Γιὰ παράδειγμα ὅταν ἔνα ἀτομικὸ ἐπίτευγμα γίνεται μέτρο σύγκρισης καὶ ὄχι ἀφορμὴ μοιράσματος, μὲ ἀποτέλεσμα τὴν ἀπομάκρυνση τῶν συντρόφων.
Δὲν εἶναι ἐγωισμός το νὰ θέλει κανεῖς νὰ πετύχει στὴ δουλειά του, στὴν σχέσή του, φτάνει αὐτὸ νὰ μὴν τὸν ἀπομονώνει ἀπὸ τὸν ἄλλο. Οἱ ἀτομικοὶ στόχοι, εἴτε καριέρα λέγεται αὐτό, εἴτε ἀτομικὴ θρησκευτικότητα, διασποῦν ὕπουλα τὴν σχέση καὶ τὴν βουλιάζουν σὲ ἕνα κρυφὸ ἐγωισμὸ ποὺ δὲν γίνεται ἀντιληπτός. Τὸ χειρότερο ἐμπόδιο στὴν ἄσκηση, εἴναι ἡ ψευδαίσθηση τῆς αὐτάρκειας καὶ τῆς τελειότητας. O ἅγιος Ἰωάννης τῆς Κλίμακος, περιγράφει πολὺ καλά το πὼς προσπαθώντας νὰ πετύχεις μιὰ ἀρετὴ μπορεῖ νὰ ἐμπλακεῖς πολὺ χειρότερα σ' ἔνα ἄλλο πάθος. Ἐγωισμός μέσα στὸν γάμο, θὰ μπορούσε νὰ ὴταν τό νὰ διαβάζει κανείς θρησκευτικὰ βιβλία μὲ μεγάλη προσήλωση καὶ νὰ ἀδιαφορεῖ γιὰ τὸν σύντροφο ποὺ ἔχει πλάι του. Ἑπομένως ὅ,τι γίνεται ξεκομμένα ἀπὸ τὸν σύντροφο, γίνεται ἀτομικὸ χαρακτηριστικὸ ποὺ δὲν προάγει τὴν σχέση.
ΕΡ: Ποιο εἶναι τὸ περιεχόμενο τοῦ γάμου; Ti ἐννοούμε ὄταν λέμε ἄσκηση στὸν γάμο;
Ἀπ: Τὸ δυνάμωμα τῶν ἴδιων τῶν προσώπων. Δὲν μπορεῖ νὰ εἶναι στόχος τοῦ γάμου κάτι ἔξω ἀπὸ αὐτούς. Ἡ ἄσκηση στὸν γάμο εἶναι νὰ βρεῖς τὸν ἑαυτό σου. Νὰ βρεῖς τὴν σχέσή σου μὲ τὸν ἴδιο τὸν Θεό. Άσκηση στὸ γάμο σημαίνει ὄτι τὸ κάθε πρόσωπο γίνεται περισσότερο σοφό, περισσότερο γνήσιο, περισσότερο ὁ ἑαυτός του. Ὁ καθένάς μας γεννιέται ἔχοντας πολλὲς ψευδεῖς φαντασιώσεις γιὰ τὸν ἑαυτό του. Στὴ σχέσή μας μὲ τοὺς ἄλλους πραγματικὰ δοκιμάζεται ποιός εἶναι ὁ πραγματικὸς ἑαυτός μας. Γίνεσαι πιὸ πολὺ ὁ ἑαυτός σου ἂν σχετιστεῖς γνήσια. Σήμερα ἔχει φουντώσει τὸ φαινόμενο τῶν πολλαπλῶν σχέσεων. Οἱ ἄνθρωποι ὅταν βρεθοῦν μπροστὰ στὸ νὰ διαπραγματευτοῦν μιὰ δυσκολία παραιτούνται καὶ διακόπτουν τὴν σχέση. Οὐσιαστικὰ δυσκολεύονται νὰ ἀντιμετωπίσουν τὸν ἑαυτό τους, ὄχι τὸν ἄλλο. Ἄρα μένουν πάντα οἱ ἴδιοι, χωρὶς νὰ σχετιστοῦν καὶ ἂς ἔχουν συνάψει πολλαπλὲς σχέσεις. Γιατὶ δὲν φτάνουν στὸ σημεῖο νὰ συναντήσουν τὸν ἑαυτό τους.
Ἡ ἀσκητικὴ τοῦ γάμου ἀπαιτεῖ διαρκῆ προσωπική δουλειά. Γι αὐτὸ δὲν ἀρκεῖ τὸ χρονικὸ διάστημα μιᾶς ζωῆς. Στὴ διάρκεια τοῦ γάμου βρίσκεις καὶ ἄλλες πλευρές σου. Ἀλίμονο στὸ ζευγάρι ποὺ στὸ τέλος τῆς ζωῆς του θὰ σχετίζεται μὲ τὸν ἴδιο τρόπο ποὺ σχετιζόταν στὴν ἀρχή. Ἀλλάζει οὐσιαστικὰ ἡ σχέση μέσα στὸν γάμο.
Ὁ γάμος δὲν ἀποτελεῖ ἁπλῶς τὴν ἐπισημοποίηση καὶ τὸ σφράγισμα μιᾶς σχέσης ποὺ περαιτέρω ὀδηγείται σὲ μιὰ στασιμότητα γιατὶ τότε αὐτὸ θὰ σήμαινε τὴν ἀπουσία ζωής. Οἱ ἄνθρωποι ποὺ ὑπῆρξαν πάντα μαζί, ἀλλὰ κράτησαν τοὺς ἴδιους ρόλους καὶ τὸν ἴδιο τρόπο σχέσης, ὅπως στὴν ἀρχὴ, σημαίνει ὅτι δὲν μετουσιώθηκαν, δὲν ἄλλαξαν μέσα στὴν πορεία τοῦ γάμου τους. Δὲν ἀνακάλυψαν τὸν ἑαυτό τους. Ἁπλῶς συνυπῆρξαν χωρὶς νὰ ἀγγιχτοῦν. Στὴν ἀσκητικὴ τοῦ γάμου παλεύεις μὲ τὸν σύντροφό σου καὶ μὲ τὸν ἑαυτό σου. Ὅπως ἀναφέρεται ἀντίστοιχα στὰ ἀσκητικὰ κείμενα ἡ πάλη μὲ τὸν Θεό. Ἡ πάλη μὲ τὸν σύντροφο καὶ τὸν ἑαυτό σου εἶναι ποὺ ἀναδεικνύει τὸ πραγματικὸ πρόσωπό σου.
ΕΡ: Εἴπατε νωρίτερα, ὅτι ὁ καθένας μέσα ἀπὸ τὸν ἄλλο ἀνακαλύπτει τὸν ἑαυτό του. Ὅσο δυναμώνει ἡ σχέσή του μὲ τὸν ἄλλο, τόσο ἀνακαλύπτει τὸν ἑαυτό του. Τὸ ἴδιο γίνεται καὶ μὲ τὸ μοναχὸ στὴν σχέσή του μὲ τὸν Θεό. Μέσα στὸν γάμο λοιπὸν ὁ Θεὸς τί ρόλο παίζει;
Ἀπ: Ὁ Θεὸς δὲν ἔχει ἀνάγκη νὰ Τὸν ὑπερασπιστούμε σὰν προϊὸν ποὺ πρέπει νὰ πουλήσουμε. Δὲν πρέπει νὰ νοιώθουμε ἀνασφαλεῖς, ὤστε νὰ πρέπει νὰ Τὸν «διαφημίζουμε». Γι αὐτὸ ἀναφέρθηκα στὸν Σαρτρ, ὁ ὁποῖος περιγράφει τὶς σχέσεις μὲ εἰλικρίνεια, ἀλλὰ κατάμαυρες, ἀνέλπιδες, ἀφοὺ στερείται τὸν Θεό. Ἂν θὰ μιλήσουμε σὲ ἐπίπεδο πραγματικότητας, γιὰ νὰ ὑπερβούμε τὸν ἑαυτό μας πρέπει νὰ ἀγγίξουμε τὶς σκοτεινὲς πλευρὲς τοῦ ἑαυτοῦ μας. Αὐτὸ δὲν μπορούμε νὰ τὸ κάνουμε μόνοι μας. Χρειαζόμαστε στήριγμα πάνω στὸ ὁποῖο νὰ πατᾶμε, ποὺ δὲν μποροῦμε νὰ εἴμαστε ἐμεῖς. Δὲν μπορεῖς ἀπὸ μόνός σου νὰ στηρίζεσαι στὸν ἑαυτό σου. Χρειάζεσαι κάπου ἀπ' ἔξω νὰ πατᾶς. Ἂν οἱ δύο σύντροφοι γίνουν ἔνα κλειστὸ σύστημα, τότε ὁλα τὰ ἀρνητικὰ στοιχεία ποὺ ἀναφέρονται γιὰ ἕνα ἀπομονωμένο ἄτομο μπορεῖ νὰ ὑπάρξουν σὲ μία σχέση μὲ ψευδοαμοιβαιότητα - π.χ. o Νάρκισσος καὶ ἡ Ηχώ. Ἡ Ἠχώ ἐπαναλαμβάνει αὐτὰ ποὺ θέλει νὰ ἀκούσει ὁ Νάρκισσος. Ἑπομένως, ἐνῶ ἐμφανίζονται ἐπιφανειακὰ ὡς μιὰ ἰδανικὴ σχέση ζευγαριού, στὴν οὐσία ὑπάρχει ἀπουσία σχέσης. Καὶ αὐτὸ γίνεται γιατὶ εἶναι κλεισμένοι ἀνάμεσά τους, καὶ δὲν διαθέτουν σημεῖο ἀναφορᾶς πέρα ἀπὸ αὐτούς. Εἶναι μιὰ κλειστὴ δυαδικότητα ξεκομμένη καὶ ἀπὸ τὴν κοινωνία μὲ τοὺς ἄλλους ἀνθρώπους. Ὅλα εἴναι ἰδανικά, ἀλλὰ τίποτα πραγματικό.
ΕΡ: Ὁ Ἅγιος Ἱ. Χρυσόστομος ἀναφέρει ὄτι κι ἂν ἀκόμα σὲ στεναχωρέσει ἡ σύντροφός σου συγχώρεσέ την, καὶ ἂν εἴναι δύστροπη ἐσὺ φρoντισε νὰ τὴν διορθώσεις μὲ τὴν ἐπιείκεια καὶ τὴν πραότητα. Πολλὲς φορὲς ὅμως αὐτὸ παρερμηνεύεται.
Ἀπ: Εἶναι συχνὸ φαινόμενο νὰ θεωρεῖται ὡς ἄσκηση ἡ ἀνοχὴ καταστάσεων τὶς ὁποῖες οἱ ἴδιοι οἱ ἄνθρωποι ἐνεργοποιοῦν. Ὅπως κάποιες μητέρες γκρινιάζουν πόσο τὶς κουράζουν τὰ παιδιά τους, ἀλλὰ δὲν τὰ ἔμαθαν νὰ φροντίζουν τὸν ἑαυτό τους, τὸ ἴδιο στὴν συζυγικὴ σχέση κινδυνεύουν νὰ κάνουν ὑπομονή, ἐπειδὴ θυμώνει ὁ σύντροφός τους καὶ δὲν βλέπουν ὅτι αὐτοὶ ἔχουν προκαλέσει τὸν θυμό του. Ἐπιλέγουν κάποιον μὲ τὸν ὁποῖο δὲν μποροῦν νὰ συνυπάρξουν, ἁπλῶς γιὰ νὰ μὴν μείνουν μόνοι. Δημιουργοῦν βασανιστικὲς σχέσεις καὶ μετὰ θεωροῦν σὰν ἄσκηση τὴν ἀνοχὴ καὶ ζητοῦν ἀπὸ τὸν Θεὸ νὰ τοὺς βοηθήσει ν' ἀντέξουν. Γνωρίζουν πολὺ καλὰ κάποια ἀρνητικὰ στοιχεία ποὺ ἔχει ὁ σύντροφός τους ἀπὸ πρίν, ἀλλὰ ἀρνούνται νὰ τὰ δοῦν, ὤστε νὰ ἔχουν ἄλλοθι γιὰ νὰ ὑποφέρουν ἀργότερα. Ἂν ἐσὺ λοιπὸν ὑπομένεις τὸ σύμπτωμα τὸ ὀποίο προκάλεσες, δὲν ἔχει νὰ κάνει μὲ ἄσκηση αὐτό. Διότι σοῦ δημιουργεῖ τὴν ψευδαίσθηση ὅτι εἶσαι ὁ καλὸς ποὺ ἀντέχεις τὸν ἄλλο, ἐνῶ στὴν οὐσία εἶσαι αὐτὸς ποὺ ἀπομακρύνεται καὶ ἀπoμονώνεται .
Ὅταν κάποιος ἐρωτεύεται, κινδυνεύει νὰ ἐρωτεύεται τὴν εἰκόνα τοῦ ἄλλου καὶ ὄχι τὸν ἄλλο. Ὁ ἔρωτάς του εἶναι πρὸς τὴν φαντασίωσή του καὶ ὄχι πρὸς τὸν πραγματικὸ ἄλλο.
Γι αὐτὸ ἐπιμένω ὅτι κύρια ἔκφραση τῆς ἄσκησης εἶναι ἡ χαρά. Χωρὶς χαρὰ δὲν ὑπάρχει ἄσκηση, ἁπλῶς παθητικὴ ἀποδοχὴ μιᾶς κατάστασης. Ὁ Θεὸς μπορεῖ νά μᾶς δώσει δυνάμεις ποὺ νά μᾶς πάνε πιὸ πέρα. Δὲν χρειάζεται, νά μας βοηθὰ νὰ ἀντέχουμε τὰ προβλήματα ποὺ ἐμεῖς δημιουργούμε. Δηλαδή δημιουργούμε σταυροὺς μὲ δυσλειτουργικὲς σχέσεις καὶ μετὰ ἐπικαλούμαστε τὸν Θεὸ γιὰ νὰ ἀντέχουμε.
ΕΡ: Εἴπατε ὅτι ὁ ἄνθρωπος ἐάν εἶναι ὅπως καὶ πρὶν τὸ γάμο καὶ μετὰ ἀτὸ αὐτὸν, δὲν ἔχει καταφέρει τίποτα. Μετὰ τὸν γάμο ἀλλάζουν πολλὰ πράγματα;
Ἀπ: Ὅταν κάποιος ἐρωτεύεται, κινδυνεύει νὰ ἐρωτεύεται τὴν εἰκόνα τοῦ ἄλλου, καὶ ὄχι τὸν ἄλλο. Ὁ ἔρωτάς του εἶναι πρὸς τὴν φαντασίωσή του καὶ ὄχι πρὸς τὸν πραγματικὸ ἄλλο. Ὅμως ὁ πραγματικὸς ἄλλος τοῦ τὴν διαλύει. Δὲν εἶναι τότε ἡ εἰκόνα ποὺ εἶχε φανταστεῖ. Ἐδῶ εἶναι ποὺ κάποιοι δὲν ἀντέχουν. Ὅταν χαλάσει ἡ εἰκόνα τοῦ ἄλλου καὶ ἀρχίζουν νὰ ἔρχονται σὲ σχέση μὲ τὸν πραγματικὸ ἄλλο, τότε ἀλλάζουν σύντροφο. Εἶναι ἀνασφαλεῖς καὶ ἀδύνατοι καθῶς δὲν διαθέτουν τὴν δύναμη νὰ ἐπηρεάζουν τὴν ζωή τους. Ἀνώριμα ἀνασφαλῆ ἄτομα ποὺ ἔχουν μάθει μόνο νὰ τὰ φροντίζουν, μὲ συνέπεια ὅμως τὴν ἀπώλεια τῆς ἐλευθερίάς τους. Καὶ αὐτὸ ποὺ ἀπoτελεῖ πραγματικὰ στόχο τῆς ἄσκησης, εἶναι νὰ αὐξήσουν τὴν δυνατότητα ν' ἀγαποῦν. Ὄχι ἀπλῶς συναισθηματικά, ἀλλὰ ὀντολογικά, ὑπαρξιακά. Ὑπάρχουν κάποιοι πραγματικοὶ σταυροὶ μέσα στὸν γάμο. Μιὰ ἀρρώστια, ἡ γήρανση. Ὁ ἄλλος ἔχει σῶμα ποὺ ὅσο καὶ ἂν τὸ φροντίζει, ἀλλάζει, γερνάει. Αὐτὸ κινδυνεύει ἀσυνείδητα νὰ ἐκλαμβάνεται σὰν προδοσία καὶ ἡ σχέση καταρρέει ἂν δὲν περιλαμβάνει καὶ ἄλλα στοιχεία ποὺ νὰ τὴν νοηματοδοτοῦν.
Στὶς μέρές μας κυριαρχοῦν δύο στοιχεία ποὺ εἶναι διαμετρικὰ ἀντίθετα πρὸς τὴν ἄσκηση. Τὸ μοιραῖο καὶ τὸ μαγικό. Δηλαδή κινδυνεύουμε νὰ ἀποδεχόμαστε ὅτι τὰ πράγματα εἶναι δοσμένα. Τὰ πράγματα συμβαίνουν χωρὶς ἐμᾶς. Εἴτε τὸ ὀνομάσουμε γραφτό, εἴτε κληρονομικότητα, εἴτε παγκοσμιοποίηση. Καὶ αὐτό μας ἀφαιρεῖ τὴν εὐθύνη. Ἡ προσδοκία ἐξ ἄλλου γιὰ λύσεις ἀποτίθεται στὸ μαγικό, στὸ ἀνέξοδο. Πρόκειται γιὰ μιὰ ἀνώριμη παιδικὴ στάση ποὺ θεωρεῖ ὄτι κάποιοι ἄλλοι πρέπει νὰ μὲ φροντίσουν. Ἡ ἄσκηση ἀποτελεῖ μιὰ διαμετρικὰ ἀντίθετη ἐνήλικη στάση, ὅπου ἀναλαμβάνω ἐγῶ τὴν εὐθύνη τῆς πορείας τῆς ζωῆς μου, δίχως, νὰ παραβλέπω τὸ πλήθος τῶν ἀδυναμιῶν μου.
ΕΡ: Εἶναι λάθος ὅταν κανεῖς λέει ἀφήσου στὸ Θεό; Ὅλα θὰ τὰ λύσει αὐτὸς καὶ πολλὲς φορὲς μένουμε ἀπαθεῖς περιμένοντας τὸν ἀπὸ μηχανῆς Θεὸ νά μας λύσει τὰ προβλήματα χωρὶς ἐμεῖς νὰ συμμετάσχουμε.
Ἀπ: Αὐτὸ εἶναι μία στάση ἀνθρώπων ποὺ θεωροῦν τὸ γάμο σὰν μιὰ ἁπλῆ κάλυψη σεξουαλικῶν ἀναγκῶν ἢ σὰν μιὰ κοινωνικὴ ἀποκατάσταση, ποὺ δὲν πιστεύουν ὅτι μποροῦν μέσα ἀπὸ τὸν γάμο νὰ κερδίσουν κάτι πιὸ σημαντικὸ γιὰ τὴν ζωή τους καὶ ἀνησυχοῦν μόνο γιὰ τὸ πὼς θὰ τακτοποιηθοῦν καὶ ζητοῦν ἕνα καθησυχασμό, δηλαδὴ ἑκείνοι ποὺ δὲν ἔχουν πάρει μιὰ ἐνήλικη στάση ὡς χριστιανοὶ ποὺ καλούνται νὰ ἀναλάβουν τὴν εὐθύνη τῆς πίστής τους καὶ τῆς πνευματικῆς πορείας τους. Εἶναι πολὺ σημαντικὸ νὰ προσεύχονται οἱ νέοι γιὰ τὴν σχέση ποὺ θὰ ἔχουν καὶ μάλιστα νὰ ἐλπίζουν σ' αὐτή. Φοβάμαι ὅτι πολλοὶ νέοι αὐτὴ τὴν στιγμὴ δὲν ἐλπίζουν ὅτι μπορεῖ νὰ ὑφίσταται μιὰ μονογαμικὴ σχέση ποὺ νὰ εἶναι καὶ «θρεπτικὴ καὶ πικάντικη». Καὶ ἂν δὲν τὸ ἐλπίζουν, δὲν θὰ τὸ συναντήσουν. Γιατὶ πολλὲς φορὲς οἱ νέοι ἐνῶ ὀνειρεύονται γιὰ τὴν σχέσή τους, ὅταν φτάνουν στὸ γάμο παραιτοῦνται εὔκολα καὶ μεταφέρονται στὸ μοντέλο ποὺ ἔχουν ζήσει στοὺς γονεῖς τους. Ἑπομένως κινδυνεύουν νὰ μὴν ἐλπίζουν σὲ μιὰ σχέση ζευγαριοῦ ποὺ νὰ γίνεται πιὸ ἐρωτικὴ μὲ τὸ διάβα τοῦ χρόνου. Ἄρα νὰ προσεύχονται γιὰ τὴ βίωση μιᾶς σχέσης ποὺ θὰ τοὺς ἐπιτρέπει νὰ ζοῦν εὐχαριστιακὰ καὶ νὰ κάνουν καὶ οἱ ἴδιοι τὴ ζωή τους πιὸ ζωντανή. Ἂν κάποιος δὲν εἶναι ἰκανοποιημένος ἀπὸ τὴ ζωὴ του, τότε δὲν μπορεῖ νὰ προσδοκᾶ ὅτι ὅταν θὰ βρεθεῖ μὲ ἕνα σύντροφο, θὰ ἀλλάξει ἡ ζωὴ τοῦ μαγικά. Δύο κουρασμένοι καὶ μίζεροι ἄνθρωποι θὰ φτιάξουν μιὰ μίζερη κατάσταση. Γιατὶ ὅσο περνᾶ ὁ καιρὸς οἱ δυσκολίες αὐξάνουν. Δὲν μπορῶ νὰ φανταστῶ μιὰ ἄσκηση μέσα στὸ γάμο, ἂν δὲν ἔχει ἀποτέλεσμα τὴ χαρά, ἂν δὲν ὁδηγεῖ στὸ νὰ βλέπεις τὸν σύντροφό σου, τὰ παιδιά σου καὶ τοὺς ἄλλους ἀνθρώπους ὡς πηγὴ χαρᾶς .
Ἔτσι εἶναι καὶ ἡ ἀσκητικὴ μέσα στὸν Γάμο. Nά αὐξάνεις τὰ ὄπλα σου μὲ τὸ διάβα τοῦ χρόνου, ὤστε νὰ μπορεῖς νὰ ἀντιπαρέρχεσαι τὰ ἐμπόδια καὶ νὰ μπορεῖς νὰ ἀνακαλύπτεις τὸ σύντροφό σου τὸν ἑαυτό σου καὶ τελικὰ τὸ Θεό. Δὲν φαντάζομαι νὰ ἀνακαλύψεις τὸν ἄλλον χωρὶς τὴν πηγὴ τῆς ζωῆς, τὸν Θεό. Δὲν μπορεῖς κλεισμένος μέσα στὴν δική σου αὐτάρκεια νὰ βρεῖς καινούργιους τρόπους ζωῆς.
ΕΡ: Ἰσχύει ὅτι ὁ γάμος ἔχει μιὰ προοπτικὴ καὶ θεωρείται πετυχημένος ὅταν ἀντικαθιστᾶς τὸ ἐγώ μὲ τὸ ἐμεῖς;
Ἀπ: Ἂν τὸ ἐγώ εἴναι τὸ αὐτιστικὸ ἐγώ, ἂν δηλαδή τὸ ἐγώ ὑπάρχει ξεκομμένο ἀπὸ τὸ ἐμεῖς, τότε ἰσχύει. Ἂν ὅμως τὸ ἐμεῖς σημαίνει τὴν ἀπώλεια τῆς ἰδιαιτερότητας τοῦ κάθε προσώπου, τότε ὄχι, δὲν ἰσχύει. Αποτελεῖ συχνὸ φαινόμενο νὰ ἀποφασίζει κάποιος νὰ θυσιάσει τὴν προσωπικὴ του ἀνέλιξη γιὰ χάρη μιᾶς σχέσης καὶ μετὰ νά τό χρεώνει στὸν ἄλλον. Ὅμως ἡ γνήσια ἀγάπη γιὰ τὸν ἑαυτό μας δὲν ἔρχεται σὲ ἀντίθεση μὲ τὴν γνήσια ἀγάπη πρὸς τὸν ἄλλο καὶ ἑπομένως δὲν ἀκινητοποιείται ἐμπρὸς σὲ ψευτοδιλήμματα. Αὐτὸ ποὺ πρέπει νὰ δοῦμε εἶναι ὅτι δὲν εἶναι σωστὸ νὰ ἐνοχοποιείται ἡ ἐπιθυμία, ὅπως πρεσβεύουν κάποιοι οἱ ὁποίοι ἐν ὀνόματι τῆς πίστης ἔχουν ἀπολέσει Τὴν χαρὰ τῆς ζωῆς. Ἡ ἐπιθυμία εἶvαι τὸ σημείο ὑπέρβασης τοῦ ἑαυτοῦ μας. Ὅταν ἐνοχοποιείται ἡ ἐπιθυμία ἐπιτρέπεται τὸ παράπονο καὶ ἡ ἀνάγκη. Τὸ παράπονο εἶναι ἡ δυσφορία ἀπὸ τὴν μὴ ἐκφρασθείσα καὶ μὴ ἰκανοποιηθείσα ἐπιθυμία ποὺ λειτουργεῖ σὰν σκουριὰ καὶ διαβρώνει τὰ πράγματα. Ἡ ἀνάγκη ἐξάλλου ἀντιμετωπίζει τὸν ἄλλο σὰν ἀντικείμενο καὶ τὸν χρησιμοποιεῖ, ἐνῶ ἡ ἐπιθυμία ἀναφέρεται στὸ πρόσωπό του. Ἡ ἄσκηση δὲν εἶναι στέρηση. Δὲν ἀποτελεῖ ἄρνηση τῆς χαρᾶς. Εἶναι ἀποδοχὴ τοῦ μόχθου ποὺ ἀπαιτείται, ἀλλά τελικά δυναμώνει καὶ δίνει χαρά. Τελικά σου προσφέρει χαρά, σὲ χαριτώνει. Δὲν μπορῶ νὰ φανταστῶ μιὰ ἄσκηση στὸ γάμο, ἂν δὲν ἔχει ἀποτέλεσμα τὴν χαρά, ἂν δὲν ὁδηγεῖ στὸ νὰ βλέπεις τὸν σύντροφό σου, τὰ παιδιά σου καὶ τοὺς ἄλλους ἀνθρώπους ὡς πηγὴ χαρᾶς.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου