π. Χριστόδουλος
Μπίθας
(Κείμενο από το περιοδικό "Αρχαγγέλων Λόγος", Φθινόπωρο 2014)
Η λέξη "αυτογνωσία",
ακούγεται πολύ μεταξύ των νέων ανθρώπων τις τελευταίες δεκαετίες,
και ιδίως από όσους έχουν υπαρξιακές αναζητήσεις. Από την δεκαετία
του εξήντα σε όλη την Δύση, η έννοια της "αυτογνωσίας" διαδόθηκε
ευρύτατα μέσω των ανατολικών θρησκειών που κατέκλυσαν τον δυτικό
κόσμο. Χιλιάδες νέοι που δεν έβρισκαν απαντήσεις στο νομικό πνεύμα των
δυτικών εκκλησιών, στράφηκαν τότε σε διάφορες αιρέσεις και παραθρησκείες
για να ανακαλύψουν τον εαυτό τους. Τα τελευταία χρόνια, μάλιστα, με
την εξέλιξη της ψυχολογίας, λέξεις όπως αυτογνωσία, αυτοεξέταση,
αυτοανάλυση κλπ, μπήκαν για τα καλά στην καθημερινότητά μας.
Σήμερα,
όταν απευθυνθούμε σε ένα νέο άνθρωπο και τον ρωτήσουμε που πρέπει να
στραφεί για να βοηθηθεί να γνωρίσει τον εαυτό του, θα μας απαντήσει σε
μεγάλο ποσοστό στην ψυχανάλυση η την ψυχολογία. Αν τους ρωτήσουμε
για το κατά πόσον στην Ορθόδοξη Εκκλησία μπορεί να βρουν απαντήσεις
σχετικά με την αυτογνωσία, θα απαντήσουν με παρρησία ότι δεν ισχύει
κάτι τέτοιο, ένω άλλοι θα πουν ότι στην Εκκλησία μόνο απαγορεύσεις
μπορείς να ακούσεις! Παρόμοιες απαντήσεις θα πάρουμε από πολλούς
συνανθρώπους μας όλων των ηλικιών. Μια προσωπική έρευνα που κάναμε
τα τελευταία χρόνια μας επιβεβαίωσε αυτή την πραγματικότητα. Πολλοί
από όσους λένε ότι πιστεύουν, απαντούν στην ερώτηση αυτή λέγοντας
πως στην Εκκλησία πηγαίνουν για να γίνουν καλύτεροι άνθρωποι, η να
"ηρεμήσουν", ενώ ένα ποσοστό θρησκευομένων ισχυρίζεται
πως αρκεί η τήρηση των εντολών και δεν χρειάζεται τίποτε άλλο. Όλοι
αυτοί οι αδελφοί μας, αγνοούν αλλά αγνοούν πως η λέξη "μετάνοια"
στην οποία μας καλεί ο Χριστός και οι Απόστολοι, προϋποθέτει την επίγνωση
της αμαρτίας μας, γιατί διαφορετικά δεν μπορεί να υπάρξει μετάνοια,
δηλαδή μεταστροφή του νου μας. Δυστυχώς, ο υποβιβασμός της εξομολόγησης
σε μια τυπική η νομική διαδικασία για πολλούς Ορθοδόξους, τις τελευταίες
δεκαετίες μετατρέπει το μυστήριο από "Μυστήριο της μετανοίας"
που προαπαιτεί πνευματική αυτοεξέταση σε μια απλοϊκή εξαγόρευση
πράξεων χωρίς εμβάθυνση και συσκοτίζει την πνευματική πορεία.
Λέει
ο Κύριος: " Γιατί βλέπεις την αγκίδα που είναι μέσα στο μάτι του
αδελφού σου, ενώ το δοκάρι μέσα στο δικό σου μάτι δεν το παρατηρείς; Η
πως θα πεις στον αδελφό σου: “Άφησε να βγάλω την αγκίδα από το μάτι σου”,
ενώ, το δοκάρι είναι μέσα στο μάτι το δικό σου; Υποκριτή, βγάλε
πρώτα από το μάτι το δικό σου το δοκάρι, και τότε θα δεις καθαρά, για
να βγάλεις την αγκίδα από το μάτι του αδελφού σου" (Ματθ.
7,3-5). Με απόλυτα σαφή τρόπο ο Χριστός μας καλεί να εξετάσουμε τον εαυτό
μας για να δούμε την δική μας αστοχία και να πάψουμε να ασχολούμεθα με
τους άλλους. Στο περίφημο περιστατικό με τον λιθοβολισμό, θα καλέσει
τους παρευρισκομένους ζηλωτές Εβραίους σε περίσκεψη: "ο αναμάρτητος
υμών πρώτος βαλέτω λίθον επ' αυτήν" (Ιωάν. 8,7).
Η κλήση του Χριστού
είναι κλήση ελευθερίας. Μας καλεί να αποζητήσουμε ελεύθερα και συνειδητά
την απαλλαγή από την αμαρτία μας, την οποία όμως πρώτα πρέπει να κατανοήσουμε.
Να διψάσουμε για υπέρβαση, για σχέση με τον Θεό, να αποκαταστήσουμε
την προαίρεση μας για σωτηρία που έχει αμαυρωθεί από την πτώση:
"Μακάριοι οι πεινώντες και διψώντες την δικαιοσύνην, ότι αυτοί
χορτασθήσονται" (Ματθ. 5,1-12).
Μακάριοι είναι, λέει, όσοι αναζητήσουν με πόθο την σχέση που ζωοποιεί,
την σχέση με τον Λόγο Του, την εφαρμογή στην πράξη του θελήματός Του.
"Γνωρίστε την αλήθεια, και η αλήθεια θα σας ελευθερώσει" (Ιω. 8, 32), μας λέει καλώντας μας σε μαθητεία
ζωής, μα πάνω απ' όλα σε μια αναζήτηση του ποιοί πραγματικά είμαστε.
Η αλήθεια δεν κατανοείται με φιλοσοφικό στοχασμό, αλλά με το να κατανοήσουμε
ποιοί είμαστε, τι κρύβεται πίσω από τις πράξεις και τους λογισμούς μας,
τις έπιθυμιες και τους φόβους μας, τις ένοχες και τις ανασφάλειές μας.
Ποιά είναι η αιτία των παθών μας, ποιός είναι αυτός ο άγνωστος με τον
οποίο συγκατοικούμε στο ίδιο σαρκίο! Από μικρά παιδιά κατασκευάζουμε
ένα προσωπείο πίσω από το οποίο κρυβόμαστε, μαθαίνουμε να απωθούμε
ότι μας θλίβει και μας ενοχλεί. Το περιβάλλον μας, οι γονείς μας, η κοινωνία,
μας καθοδηγούν στο να κατασκευάσουμε ένα ψευδή εαυτό, έτσι που σταδιακά
δεν ξέρουμε ποιοί είμαστε, ποιά είναι η αιτά της συμπεριφοράς μας,
της οργής, της λύπης μας, της ανασφάλειά μας. Καθώς μεγαλώνουμε και
οι διαψεύσεις έρχονται η μία μετά την άλλη, καταλαβαίνουμε πως δεν
μπορούμε να άγαπήσουμε, πως φοβόμαστε τον θάνατο και την φθορά, πως
υποφέρουμε από μοναξιά, φόβο, έλλειψη νοήματος.
Σε όλη την Ορθόδοξη
παράδοση το θέμα της αυτογνωσίας που θα οδηγήσει τον άνθρωπο σε μετάνοια,
είναι κεφαλαιώδες και γίνεται βασικό θέμα προβληματισμού και κατάθεσης
εμπειρίας από Αγίους και Πατέρες. Οι Καππαδόκες Πατέρες επισημαίνουν
πόσο σημαντικό είναι να γνωρίσουμε τον εαυτό μας: «Το δυσκολοτερο
από όλα είναι να γνωρίσει κανείς καλά τον εαυτό του", λέει ο Μέγας
Βασίλειος. "Γιατί όχι μόνο το μάτι μας που βλέπει τα έξω από τον
άνθρωπο δεν είναι κατάλληλο να βλέπει τον εαυτό μας, αλλά και αυτός ο
νους μας, που βλέπει με πολλή ακρίβεια και γρήγορα το ξένο αμάρτημα, είναι
βραδυκίνητος στο να αντιληφθεί τα δικά μας ελαττώματα».
Ο Άγιος Γρηγόριος
ο Θεολόγος συμπληρώνει με τον ποιητικό του τρόπο: «Έχεις ψυχή μου δουλειά,
και μάλιστα, αν θέλεις, μεγάλη. Εξέτασε τον εαυτό σου ποιά είσαι και
που είσαι στραμμένη, από που ήλθες και που πρέπει να παρουσιαστείς,αν
η ζωή είναι αυτό που ζεις η κάτι το καλύτερο…Έχεις ψυχή μου, δουλειά.
Μην κουραστείς από τον κόπο».
Και
ο Άγιος Γρηγόριος Νύσσης τονίζει ειρωνευόμενος την ανθρώπινη αδυναμία:
«Είναι πιο εύκολο να γνωσρίσουμε τον ουρανό, παρά τους εαυτούς μας".
Οι ασκητές της ερήμου
εγκαταλείπουν τον κόσμο και αποσύρονται στην ησυχια για να εννοήσουν
την αμαρτία τους και να μετανοήσουν. Ο Όσιος Νείλος ο Ασκητής επισημαίνει
την δυσκολία του πνευματικού αυτού αγώνα: «Γνώρισε τον εαυτό σου πριν από όλα, διότι
τίποτα δεν είναι δυσκολοτερο από το να γνωρίσεις τον εαυτό σου, τίποτα
επιπονότερο, τίποτα κοπιαστικότερο. Όταν όμως γνωρίσεις τον αυτό
σου, τότε θα μπορέσεις να γνωρίσεις και το Θεό και να εξετάσεις με το λογισμό
τα κτίσματα, όπως ταιριάζει». Τον Θεό και την αλήθεια για τα κτίσματα
γνωρίζουμε μόνο αφού φτάσουμε σε πνευματική αυτογνωσία, αφού τα πάθη
μας εμποδίζουν να δούμε καθαρά την πραγματικότητα. «Το να γνωρίσει
κάποιος τον εαυτό του είναι το τέλος της εργασίας των αρετών». λέει
ο όσιος Νικήτας ο Στηθάτος, αφού καμμία αρετή δεν μπορεί να μας οδηγήσει
στον Θεό αν δεν γνωρίζουμε την ασθένειά μας.
Εννοείται,
βέβαια, πως η πνευματική αυτοεξέταση δεν γίνεται με κάποιου είδους
ψυχολογική τεχνική, ούτε είναι θεωρητική. Προϋποθέτει την εξέταση
του εαυτού μας με γνώμονα τον λόγο του Θεού. Όσο περισσότερο ο Ευαγγελικός
Λόγος μας αποκαλύπτεται, τόσο μπορούμε να εξετάζουμε τον εαυτό μας
σε βάθος και τότε μας αποκαλύπτεται χάριτι Θεού η αστοχία μας. Για
παράδειγμα, όσο καταλαβαίνω ότι η φράση του Κυρίου "Μην κρίνεις
ίνα μην κριθείς", δεν είναι μια ηθική προτροπή η ένα σοφό απόφθεγμα,
αλλά όλοκληρη στάση ζωής, τόσο μεγαλώνει η επιθυμία μου να κάνω
ζωή μου την αποκάλυψη αυτή. Καταλαβαίνω, ότι μπορεί η αλήθεια που
δίδαξε ο Χριστός να αποκαλύφθηκε μια φορά στην ιστορία, όμως εγώ
καλούμαι αυτή την αλήθεια να την ανακαλύψω προσωπικά, βιωματικά.
Και θα την ανακαλύψω μόνο αν εννοήσω την τυφλότητά μου, την αμαρτία
μου και συντριβώ για την αστοχία μου. Για τον λόγο αυτό, η αρετή της αυτομεμψίας
θεωρείται από τους Πατέρες απαραίτητη στην πορεία προς την αυτογνωσία.
«Αυτός ο μοναδικός δρόμος που προτείνει ο Όσιος, δεν είναι τίποτε άλλο
παρά η βιωματική κατανόηση της Ευαγγελικής ρήσης περί δοκού και
αγκίδας που είπε ο Κύριος. «Όσον αφορά την αυτομεμψία", λέει ο
Μέγας Αντώνιος, "αύτη είναι η μεγάλη εργασία του ανθρώπου, για
να κατανοήσει το σφάλμα του ενώπιόν του Θεού». Ρώτησαν τον αββά του όρους
της Νιτρίας: «Τι το πιο πολύ βρήκες σ’ αυτόν τον δρόμο (=της ησυχαστικής
ζωής), πάτερ;». Αποκρίθηκε ο γέροντας: «Το να αιτιώμαι (κατηγορώ)
και να μέμφομαι τον εαυτό μου πάντοτε». Του λέει ο Αββάς Θεόφιλος: «Άλλος
δρόμος από αυτόν δεν υπάρχει». Η αυτομεμψία, που είναι δωρεά του Πνεύματος,
μας οδηγεί στην κατανόηση των σφαλμάτων μας, μας αποκαλύπτει τα μύχια
της ψυχής μας, αφού παύουμε να ζητάμε ευθύνες από τους άλλους και ερευνούμε
τα αίτια μόνο σε εμάς.
Αυτός ο πνευματικός
αγώνας είναι επίπονος, μακρύς, κοπιαστικός. Είναι δύσκολο να παραδεχτούμε
πόσο ξαστοχήσαμε, να καταλάβουμε πόσο μακριά είμαστε από την αλήθεια που ελευθερώνει τη ψυχή, από την
αγάπη, από την δυνατότητα να ζούμε κάθε στιγμή με χαρά και ευχαριστία,
όπως οι Άγιοι. «Κανείς δεν είναι τόσο πολύ εχθρός του ανθρώπου, όσο ο
ίδιος στον εαυτό του» έλεγε ο όσιος Μάρκος ο Ασκητής που είχε κατανοήσει
σε βάθος τον Ευαγγελικό λόγο.
«Ας
προσπαθήσουμε να γνωρίσουμε καλά τον εαυτό μας, να γνωρίσουμε καλά
τα τραύματα της ψυχής μας· γιατί τότε μόνον θα μπορέσουμε να χρησιμοποιήσουμε
τα κατάλληλα για τη θεραπεία φάρμακα. Γιατί εκείνος που αγνοεί την
αρρώστια του, δε θα λάβει κανένα μέτρο για τη θεραπεία της», λέει ο Άγιος
Ιωάννης ο Χρυσόστομος. Κάθε πνευματική προσπάθεια χωρίς γνώση του
εαυτού μας αποβαίνει άκαρπη, μπορεί μάλιστα να οδηγήσει σε έπαρση
μεγάλη, αφού ότι κάνουμε θα είναι εξωτερικό και δεν θα θεραπεύει την
ψυχή μας. Με το παράδειγμα του Φαρισαίου στην γνωστή παραβολή, αυτό
μας επισημαίνει ο Κύριος. Η εφαρμογή των εντολών χωρίς την αυτομεμψία
του Τελώνη οδηγεί σε πτώση και τελικά σε απιστία η φανατισμό. Ο αββάς
Ποιμήν λέει σχετικά, "πως και όλες τις αρετές να αποκτήσει ο άνθρωπος,
χωρίς την αυτομεμψία, είναι σε δύσκολη θέση». Να πάρει δηλαδή την ευθύνη
των πράξεών του, να αναρωτηθεί για το φταίξιμό του πίσω από κάθε πειρασμό
και διαφορά με το πλησίον. Μόνο έτσι θα φτάσει να δει την ασθένειά του.
Είναι
μεγάλο και σπουδαίο το θέμα της πνευματικής αυτογνωσίας και είναι
δύσκολο να το αναλύσουμε σε ένα μικρό άρθρο. Ας προβληματιστούμε
όμως και ας αναζητήσουμε εκείνους που θα μας καθοδηγήσουν στο να καταλάβουμε
πόσο μεγάλη σημασία έχει για την πνευματική μας προκοπή. Τα πατερικά
κείμενα είναι γεμάτα από αντίστοιχα χωρία, πολλές φορές όμως δεν
το καταλαβαίνουμε αφού αφ' ενός έχουμε μια επιφανειακή θρησκευτικότητα
και αφ'ετέρου έχουμε συνηθίσει μόνο μία ψυχολογικού τύπου όρολογια
σχετικά με την αυτογνωσία.
Όσοι
λέμε πως πιστεύουμε στον Χριστό, ας αναζητήσουμε τα νάματα της παράδοσής
μας κι ας προχωρήσουμε επιτέλους στα ουσιώδη. Καλά και σπουδαία είναι
όσα λένε οι επιστήμες για την αυτογνωσία, χρήσιμα για να καταλάβουμε
τις διαταραχές της ανθρώπινης προσωπικότητας, ωφέλιμα ακόμα και
για να εννοήσουμε αρκετά πράγματα για τον εαυτό μας, τα τραύματά μας,
τις ελλείψεις μας, τις απωθήσεις μας. Όμως όλα αυτά ακόμα κι αν τα ασκήσουμε
με επιμονή (που ελάχιστοί το κάνουν κι αυτό), κάπου έχουν ένα τέλος.
Εμείς στην Εκκλησία μιλάμε για μια αυτογνωσία, που οδηγεί στην Θεογνωσία.
Μιλάμε για αυτομεμψία που οδηγεί στην ανάληψη της προσωπικής ευθύνης.
Μιλάμε για μετάνοια που οδηγεί στην ελευθερία, στην πίστη, την αγάπη,
την ελπίδα. Και όλα αυτά είναι δωρεές του Αγίου Πνεύματος, όχι δικά
μας κατορθώματα. "Αιτείτε, και δοθήσεται υμίν, ζητείτε, και ευρήσετε,
κρούετε, και ανοιγήσεται υμίν" (Ματθ. 7, 7), λέει ο Κύριος. Ας ακούσουμε
την κλήση του κι ας αρχίσουμε επιτέλους να εξετάζουμε τον εαυτό μας
για να μας αποκαλυφθεί η ασθένειά μας και να αποζητήσουμε την θεραπεία
μας. Αμήν.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου