Ομιλία του π. Χριστόδουλου Μπίθα
Την
Μεγάλη Τετάρτη η Εκκλησία προβάλλει ως πρότυπο μετανοίας την αμαρτωλή γυναίκα που μετανιωμένη
άλειψε τα πόδια του Κυρίου με μύρο, γιατί έδειξε μεγάλη αγάπη και πίστη
στον Χριστό. Την ημέρα αυτή ψάλλεται το περίφημο τροπάριο της υμνογράφου
Οσίας Μοναχής Κασσιανής.
Ο
Αββας Δωρόθεος για να περιγράψει τις σχέσεις των ανθρώπων με τον Θεό
και τον πλησίον μάς λέει: Φανταστείτε ένα κύκλο πάνω στη γη, σαν
ένα σχήμα στρογγυλό που χάραξε κάποιος με διαβήτη απ’ το κέντρο του
κύκλου. Προσέξτε τώρα. Υποθέστε ότι ο κύκλος αυτός είναι ο κόσμος και
ότι το κέντρο του κύκλου είναι ο Χριστός. Οι ακτίνες του κύκλου από την
περιφέρεια προς το κέντρο είναι οι δρόμοι για το Θεό, δηλαδή οι τρόποι
ζωής των ανθρώπων. Προχωρούν λοιπόν οι πιστοί προς το εσωτερικό του κύκλου
επιθυμώντας να πλησιάσουν τον Θεό. Και όσο προχωρούν προς το κέντρο
τόσο πλησιάζουν και τον Θεό και μεταξύ τους.
Αυτή
είναι η φύση της αγάπης. Όταν είμαστε έξω από τον κύκλο και δεν αγαπάμε
τον Θεό, τότε είμαστε και απομακρυσμένοι ο καθένας απ’ τον πλησίον.
Αυτό δηλαδή που συμβαίνει στην κοινωνία μας και σήμερα και πάντοτε.
Αν όμως αγαπήσουμε πραγματικά τον Θεό, τότε όσο πλησιάζουμε το Θεό
με την αγάπη για Κείνον, τόσο ενωνόμαστε με την αγάπη για τον πλησίον,
και όσο ενωνόμαστε με τον πλησίον τόσο ενωνόμαστε και με το Θεό.
Όσο
πλησιάζουμε προς το κέντρο, άνθρωποι εντελώς διαφορετικοί μεταξύ
μας, είτε έχουμε εθνικές διαφορές, είτε ταξικές, είτε μορφωτικές,
είτε κοινωνικές, γινόμαστε κοινωνοί της αγἀπης του Χριστού, μέτοχοι
του σώματος και αίματός του, ακόρεστοι κοινωνοί του κοινού ποτηρίου
της αγάπης του.
Την σημερινή ημέρα μνημονεύουμε και τιμούμε δύο παντελώς
διαφορετικές περιπτώσεις γυναικών. Η πρώτη, προερχόταν από ένα
ασήμαντο οικογενειακό περιβάλλον. Μεγάλωσε προφανώς σε άθλιες
συνθήκες και σε μια κοινωνία υπερσυντηρητική εκείνη βρέθηκε να
ζει στο περιθώριο, απόκληρος του κόσμου, κατακάθι δακτυλοδεικτούμενο,
ιέρεια της ηδονής, άνθρωπος χωρίς μέλλον.
Η δεύτερη, είχε ευγενική καταγωγή, ήταν
πλούσια, μορφωμένη και γεμάτη χαρίσματα: είχε κλίση στα γράμματα σε
μια εποχή που οι περισσότερες γυναίκες ήταν αμόρφωτες, ήταν φύση
ποιητική, ετοιμόλογη και ευφυής.
Η πρώτη, πόρνη σε ένα κόσμο θρησκευομένων, η
δεύτερη λογοτέχνις σε ένα κόσμο ανδροκρατούμενο. Τόσο ανόμοιες
μεταξύ τους, τις χώριζε χάος ταξικό, μορφωτικό, κοινωνικό. Τίς ένωσε
όμως το γεγονός ότι αγάπησαν πολύ.
Η πρώτη πόρνη ήταν και θα μπορούσε να επιδιώξει
να ’χει πελάτες πολλούς, εραστές, χρήματα, μα προτίμησε να πλύνει τα
πόδια του Χριστού με άρωμα πανάκριβο και να γίνει μαθήτριά Του.
Η δεύτερη θα μπορούσε κυρά ξακουστή να γινόταν
της μεγάλης αυτοκρατορίας, μα άφησε τά πλούτη και τις τιμές και τα παλάτια
κι έγινε κυρία στον νυμφώνα του Χριστού, μαθήτριά Του κι αυτή, αγία
της Εκκλησίας που η μνήμη της τιμάται στις 7 Σεπτεμβρίου.
Η άνωνυμη πόρνη –μήπως ήταν η Μαρία η αδελφή
του Λάζαρου που κι αυτή έπλυνε τα πόδια του Ιησού; Δεν ξέρουμε- έμεινε
στην ιστορία ως πρότυπο μετανοίας και αγάπης, έγινε μαθήτρια του Χριστού,
Τον άγγιξε, Τον άκουσε, Τον αγάπησε και η Εκκλησία της αφιέρωσε τον
όρθρο της Μεγάλης Τετάρτης και έμεινε ξακουστή από ένα υπέροχο
τροπάριο που έγραψε γι αυτήν η αρχόντισσα που έγινε αγία…
…δηλαδή η Κασσιανή ή Κασ(σ)ία, ή Εικασία, ή Ικασία,
(υπάρχουν διαφορετικές εκδοχές
στα χειρόγραφα που έχουν βρεθεί με το υμνογραφικό της έργο) η οποία
άφησε τα σαλόνια κι έγινε μοναχή κι ηγουμένη και ξεδίπλωσε όλα
τα χαρίσματα που της έδωσε ο Θεός, κι έγινε αγία και μία από
τους πρώτους μεσαιωνικούς συνθέτες, τα έργα των οποίων σώζονται αλλά
και μπορούν να ερμηνευτούν από σύγχρονους ειδικούς και μουσικούς. Περίπου
50 από τους ύμνους έχουν διασωθεί και 23 από αυτούς περιλαμβάνονται
στα λειτουργικά βιβλία της Εκκλησίας.
Το
843 ίδρυσε ένα κοινόβιο Μοναστήρι στα δυτικά της Κωνσταντινούπολης,
κοντά στα τείχη της πόλης, του οποίου έγινε και η πρώτη ηγουμένη. Διατηρούσε
στενή σχέση με τη γειτονική Ι. Μ. Στουδίου, που εκεἰνη την εποχἠ βρισκόταν σε πάρα πολύ
μεγάλη ακμή και η οποία έμελλε να διαδραματίσει σημαντικό ρόλο στην επανέκδοση
βυζαντινών λειτουργικών βιβλίων τον 9ο και το 10ο αιώνα, με αποτέλεσμα τη
διάσωση και των δικών της έργων.
Να
συμπληρώσουμε εδώ, ότι εκτός από τα λειτουργικά ποιήματα η Κασσιανή συνέταξε
μια σειρά από πνευματώδη ημιθρησκευτικά επιγράμματα, που τους έχει αποδοθεί ο
χαρακτηρισμός Γνώμαι. Έχουν γραφεί στον βυζαντινό 12σύλλαβο και σ΄αυτές
περιγράφονται ανθρώπινες ιδιότητες και χαρακτήρες. Σε αυτά εξυμνείται η φιλία,
η εξυπνάδα, η διάκριση κ.λπ. ή καυτηριάζονται διάφορες ανθρώπινες αδυναμίες
όπως η φιλαργυρία, η ανοησία, το ψεύδος κ.α. Πρόκειται κυρίως για "Γνωμικά", όπως για παράδειγμα το παρακάτω:
«Απεχθάνομαι τον πλούσιο άντρα που γκρινιάζει σαν να ήταν φτωχός.» Πολύ
επίκαιρο για την εποχή μας, για όλους μας.
Τιμούμε,
λοιπόν, τις δύο αυτές γυναίκες γιατί έφτασαν πάρα πολύ κοντά στο κέντρο του
κύκλου. Δύο διαφορετικές ακτίνες, δύο εντελώς διαφορετικοί άνθρωποι, όπως
εντελώς διαφορετικοί είμαστε κι εμείς μεταξύ μας, άνθρωποι που κάτω από άλλες
συνθήκες μπορεί να μην είχανε καμία σχέση. Όμως γνωρίζουμε καλά, όσο ξεπερνάμε
το στάδιο του απλού θρησκευομένου και προχωράμε προς την έννοια του
μετανοούντος πιστού, όσο πλησιάζουμε προς το κέντρο, τόσο περισσότερο
αισθανόμαστε αδερφοί, τόσο περισσότερο αισθανόμαστε να 'χουμε μια κοινή ματιά
στον κόσμο, μια κοινή ελπίδα, μια κρυφή αγάπη, ένα όραμα. Τόσο περισσότερο
αισθανόμαστε να νικάμε τον πνευματικό θάνατο και να ελπίζουμε για τον
σωματικό.
Αδελφοί,
Η
διαφορά της πνευματικής από την θρησκευτική ζωή είναι ότι η πρώτη ενώνει, ενώ η
δεύτερη χωρίζει. Η πρώτη απελευθερώνει τον άνθρωπο από τα πάθη του, ενώ η
δεύτερη, μία θρησκεία χωρίς Θεό τον εγκλωβίζει στην αυτοδικαίωση και τον
φανατισμό. Η πρώτη οδηγεί στην μετάνοια και την υπέρβαση, ενώ η δεύτερη στον
εγκλωβισμό και την μιζέρια.
Ας
φροντίσουμε, όσο μπορεί ο καθένας, να ενωθούμε μεταξύ μας. Γιατί όσο ενώνεται
κανείς με τον πλησίον, τόσο ενώνεται και με το Θεό. Σε εποχές διχασμού και
απαξίωσης ας ακολουθήσουμε το παράδειγμα της πόρνης που έγινε μαθήτρια του
ίδιου του Χριστού και την αριστοκράτισσας που έγινε αγία. Ας πλύνουμε την
αυτοδικαίωση μας στα πόδια του Χριστού κι ας αρωματιστούμε με την Χάρη του
Αγίου Πνεύματος. Ας ποθήσουμε να ενωθούμε όλοι στο κέντρο του κύκλου, στον
Χριστό, τον λόγο του Θεού. Αμήν.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου