Σωτηρίου Ν. Κόλλια
Με τη χάρη
του Θεού συνεχίζεται το ταξίδι μας στην Μεγάλη Τεσσαρακοστή και προετοιμαζόμαστε να υποδεχτούμε βιωματικά
το πάθος και την Ανάσταση του Χριστού. Η ιερή, λοιπόν, αυτή περίοδος
απαιτεί από τους ευσεβείς χριστιανούς πνευματική ζωή και εξάσκηση
των αρετών. Πως αλλιώς θα αντικρίσουμε τον Κύριο μας επάνω στο Σταυρό
Του, ο Οποίος βασανίστηκε, ταπεινώθηκε και πέθανε για όλους εμάς,
εάν δεν Του δείξουμε την ευγνωμοσύνη μας με το να αγωνιστούμε στο ελάχιστο,
σε σχέση με τις δικές του ευεργεσίες; Άλλωστε, οι θυσίες των ανθρώπων,
συνιστούν ανταπόδοση και οφειλή, ενώ ό,τι δίδει ο Θεός είναι χάρις
και μεγαλοδωρία.
Η
πορεία της Σαρακοστής έχει ως σκοπό να φτάσουμε στην Ανάσταση και
να συναισθανθούμε αυτό το μεγάλο μυστήριο. Ένα μυστήριο που τόσο
δύσκολα το χωράει ο νους του ανθρώπου! Συνεπώς, πρώτο στάδιο είναι
να κατανοήσουμε το νόημα της Αναστάσεως, για να ριζώσει σταθερά
στην καρδιά μας ο λόγος της πορείας μας στη Σαρακοστή. Πρότυπα και βοηθοί
μας είναι οι άγιοι, αυτοί που γεύθηκαν το φως και τη χαρά της Αναστάσεως,
γιατί πρώτα βίωσαν το Γολγοθά του προσωπικού τους αγώνα κι έκαναν
δικό τους τον πόνο όλου του κόσμου. Δυστυχώς πολλοί εξ ημών δηλώνουμε ότι πιστεύουμε στον Χριστό
και την Ανάστασή Του, αλλά η ζωή μας φανερώνει το αντίθετο.
Ζούμε έτσι ένα είδος πνευματικής πενίας, μια ασυμφωνία λόγων και
έργων, που αποτελεί το μεγάλο σκάνδαλο για τους άλλους και το κυριότερο
εμπόδιο για να πλησιάσουν τον Χριστό και την Εκκλησία.
Αρχίζουμε,
λοιπόν, το πνευματικό μας ταξίδι στην Μεγάλη Τεσσαρακοστή με την Κυριακή
της Συγγνώμης, όπου προετοιμαζόμαστε ούτως ώστε με ταπείνωση και
συγχώρεση ο ένας προς τον άλλο, να ξεκινήσουμε την πορεία ανεβαίνοντας
σταδιακά την κλίμακα των αρετών. Απαραίτητη προϋπόθεση είναι να
αρχίσουμε αγαπημένοι και συγχωρημένοι τον δρόμο αυτό, διαφορετικά
η οποιαδήποτε προσπάθεια, όσο ασκητική κι αν είναι, δεν θα καρποφορήσει,
καθώς δεν θα έχει αποβληθεί από μέσα μας το μεγαλύτερό μας πάθος, ο
εγωισμός μας. Η προσπάθεια αυτή σίγουρα δεν είναι εύκολη και χρειάζεται
μεγάλος πνευματικός αγώνας.
Κάθε εβδομάδα της Σαρακοστής
πολύ ορθά τίθενται νέοι στόχοι και νέες προκλήσεις. Με τις προηγιασμένες
ακολουθίες των τιμίων δώρων, η Εκκλησία μας δίδει τη δυνατότητα
στους πιστούς να προσέρχονται πιο συχνά στο ιερό ποτήριο και να κοινωνούν
τον ζωοδότη Χριστό.
Στο τέλος κάθε εβδομάδας – τις
Παρασκευές – αγαλλιάζει η καρδιά μας ακούγοντας τα υπέροχα «Χαίρε»
προς την Υπεραγία Θεοτόκο και τον αρχοντικό παιάνα «Τη Υπερμάχω
Στρατηγώ τα νικητήρια».
Οι καντανυκτικοί εσπερινοί
κάθε Κυριακής, που συνοδεύονται από πνευματικές ομιλίες, ολοκληρώνουν
με τον καλύτερο τρόπο το στάδιο ζωής της Σαρακοστής.
Οι πέντε Κυριακές της Μ. Τεσσαρακοστής
δίδουν τις ανάλογες κατευθύνσεις
και προοπτικές: Την Α΄ Κυριακή των νηστειών η Εκκλησία μας την αφιερώνει
στην πίστη μας, στην Ορθοδοξία μας και στο θρίαμβό της απέναντι στις
προκλήσεις των αιρετικών.
Η Β΄ Κυριακή είναι χαρισμένη
στον άγιο Γρηγόριο Παλαμά, Αρχιεπίσκοπο Θεσσαλονίκης, διότι με
την ασκητικότητά του, τους πνευματικούς του αγώνες και τη θεοφώτιστη
γραφίδα του καταπολέμησε την αλλοίωση του ορθοδόξου δόγματος και
θεμελίωσε την πίστη μας.
Η ύψωση του τιμίου Σταυρού προβάλλεται
την Γ΄ Κυριακή της Σαρακοστής, ως πρότυπο ελπίδας, κουράγιου, θάρρους
και δύναμης. Κύριο στοιχείο της εποχής μας και του πολιτισμού
μας είναι ότι όλοι και όλα γύρω μας μάς υπόσχονται χαρά, ευχαρίστηση,
καλοπέραση. Την αρρώστια, τον πόνο και τον θάνατο τα απωθούμε στο
περιθώριο της ζωής μας. Θέλουμε να αποκτήσουμε τα μεγάλα πνευματικά
αγαθά ή ζηλεύουμε τις αρετές των άλλων, χωρίς να είμαστε διατεθειμένοι
όμως να καταβάλουμε κόπο για να τα αποκτήσουμε. Θέλουμε να φτάσουμε
κατ' ευθείαν στην Ανάσταση χωρίς να περάσουμε από τον πόνο του Σταυρού.
Η Ανάσταση
όμως είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με τον Σταυρό. Συνεπώς το πρότυπο
του Σταυρού ακριβώς στο μέσο της πνευματικής αυτής περιόδου είναι ανανεωτικό
και ψυχωφελές.
Την Δ΄ Κυριακή η Εκκλησία μας
την αφιερώνει στον μεγάλο ασκητή άγιο Ιωάννη τον Σιναΐτη, ο οποίος
έχει γράψει το πολύ σπουδαίο έργο που ονομάζεται «Κλίμαξ». Πολύ σοφά
ο άγιος Ιωάννης σε αυτό το έργο του απαριθμεί όλες τις πνευματικές
αρετές που οφείλει να έχει ο πιστός χριστιανός προκειμένου να πλησιάσει
τον Θεό και να ομοιάσει με τους αγίους. Το βιβλίο αυτό, συνεπώς, παρουσιάζει
τον αγώνα των ανθρώπων να ανέβουν πνευματικά την κλίμακα των αρετών
και να αποδεσμευτούν από τα επίγεια προσκόμματα. Ένα θεάρεστο έργο
που πρέπει προσεχτικά να μελετήσουμε και να ακολουθήσουμε τις προτροπές
του.
Η Ε΄ και τελευταία Κυριακή των
νηστειών αφιερώνεται στην απίστευτη μετάνοια της αγίας Μαρίας
της Αιγυπτίας, μιας αμαρτωλής γυναίκας που ξεπέρασε κάθε νόημα μετάνοιας
και με τον τρόπο ζωής της κατέστη φωτεινό πρότυπο προς μίμηση φτάνοντας
την αγιότητα. Πάλι η Εκκλησία μας δίδει το μήνυμα ότι όλα συγχωρούνται
στην εν Χριστώ ζωή, αρκεί να υπάρχει αληθινή και εγκάρδια μετάνοια.
Προβάλλοντας αυτά τα πρότυπα
ασκήσεως και αγιότητος η Εκκλησία μας σκοπό έχει να μας ενδυναμώσει
στον αγώνα μας και να μας δώσει κουράγιο και ελπίδα πως μπορούμε τελικά
να μεταμορφώσουμε τους εαυτούς μας και να τους κάνουμε άξια κατοικητήρια
του σώματος και αίματος του Χριστού.
Είναι πράγματι εκπληκτικό με
πόση σοφία οι άγιοι Πατέρες της Εκκλησίας μας τοποθέτησαν τις ιερές
ακολουθίες μέσα στην Μ. Τεσσαρακοστή, αποσκοπώντας στην καταλληλότερη
προετοιμασία των πιστών!
Πρέπει,
λοιπόν, να πάρουμε σοβαρά την Μ. Τεσσαρακοστή, καθώς δεν είναι ένα
διάστημα που πρέπει να κάνουμε κάτι διαφορετικό μόνο από συνήθεια
ή υποχρέωση, αλλά επειδή σε αυτή την περίοδο ζούμε πιο έντονα την
λατρεία της Εκκλησίας μας. Μέσω αυτού του βιώματος αλλάζουμε τον
νου μας, αλλοιώνουμε προς το καλύτερο την καρδιά μας, πολεμούμε να
περιορίσουμε τα πάθη μας και προσφέρουμε τον εαυτό μας καθαρό στη
χάρη του Χριστού. Όλα τα πρότυπα που προβάλλονται στις ιερές ακολουθίες
έχουν ως σκοπό να στοχαστούμε πάνω σε αυτά σχετίζοντάς τα με τη ζωή
μας, την οικογενειακή μας κατάσταση, τις επαγγελματικές μας υποχρεώσεις,
τις σχέσεις μας με τους συνανθρώπους μας. Έχει δηλαδή πρακτική εφαρμογή
στη ζωή μας αυτή η πορεία, που αποσκοπεί στην καλυτέρευση του εαυτού
μας.
Επειδή
η νηστεία της Μεγάλης Τεσσαρακοστής αποτελεί πρωταρχικό μέλημα
του πιστού θα αφιερώσουμε παρακάτω λίγες σκέψεις σχετικά με τη συγκεκριμένη
αρετή:
Η αποχή
από κάποιες κατηγορίες τροφών σκοπό έχει την ασκητική υπακοή
του ανθρώπου για την χαλιναγώγηση των παθών του και τον καθαρμό του
σώματος και της ψυχής. Μέσω της νηστείας ο πιστός συγκρατεί την υπερβολή
των επιθυμιών του, τιθασεύει τους πειρασμούς και αποδεσμεύεται από
τα υλικά αγαθά. Με αυτόν τον τρόπο ευκολότερα μπορεί να επιθυμήσει
τα αγαθά της ουράνιας βασιλείας. Ο χαρακτήρας της νηστείας είναι ανασταλτικός
και καθαρτικός. Όποιος θέλει να βαδίσει την οδό του Κυρίου πρέπει
να στεναχωρεί τη γαστέρα του και όχι να τη θεραπεύει και να την υπερφορτίζει.
Η νηστεία δεν πρέπει να θεωρείται άρνηση των φυσικών αναγκών μας,
αλλά άρνηση της ακολασίας και του υπέρμετρου καταναλωτισμού, αφού
θέτει τις βάσεις για να μένει ο άνθρωπος ακλόνητος ενώπιον των πειρασμών
που τον βάλλουν διαρκώς στην καθημερινή του ζωή. Ασκώντας το σώμα
στην εκούσια στέρηση αποφεύγει να υποχωρήσει στην αμαρτία. Όπως
η σωματική άθληση χαρίζει ευεξία και ευλυγισία, έτσι και η ψυχική
άσκηση προσφέρει πνευματική ανάταση.
Η Εκκλησία,
καθιέρωσε τη νηστεία ως προπαρασκευή για θαυμαστά γεγονότα που
σχετίζονται είτε με τον επίγειο βίο του Ιησού Χριστού είτε με το δυναμικό
παρόν και τη μαρτυρία που έδωσαν οι άγιοί μας. Η αποχή από τις τροφές
δεν δηλώνει σε καμία περίπτωση περιφρόνηση ορισμένων ειδών τροφής,
γιατί δεν υπάρχουν καθαρές και ακάθαρτες τροφές καθώς όλα έχουν δημιουργηθεί
καλά λίαν από τον Δημιουργό. Η διάκρισή τους σχετίζεται με την θρεπτική
και πεπτική ικανότητά τους, καθώς οι νηστήσιμες τροφές είναι πιο απλές
ώστε ο νους να μην μεριμνά για τις φυσικές σωματικές του ανάγκες αλλά
να στρέφεται ανεπηρέαστος προς τα άνω και η σκέψη ελαφρότερη να αναζητά
τους πνευματικούς θησαυρούς.
Στο σημείο
αυτό πρέπει να τονιστεί ότι η νηστεία δεν περιορίζεται μόνο στις
τροφές αλλά πρωταρχικά και κυρίως στην ψυχή μας. Τι ωφελεί αν δεν τρώγουμε
κρέας αλλά κατατρώμε με τα μάτια μας τα υπάρχοντα του συνανθρώπου
μας ή συκοφαντούμε τον πλησίον μας και φθονούμε την ευτυχία του; Η
τυπική νηστεία όσο αυστηρή κι αν είναι αν δεν συνοδεύεται από την
πραγματική αγάπη του Θεού και των ανθρώπων σίγουρα δεν έχει καμία
αξία. Απεναντίας αποτελεί παγίδα για τους πιστούς καθώς θεωρούν
ότι βαδίζουν το δρόμο της άσκησης, αλλά ουσιαστικά δεν βλέπουν το αμάρτημά
τους και δεν το διορθώνουν.
Επιπλέον
ας έχουμε κατά νου ότι σπουδαίο ρόλο στη νηστεία παίζει και η ποσότητα
των τροφών, αφού η λαιμαργία και η κατάχρηση στα φαγητά οδηγεί τον
άνθρωπο να γίνει γαστρίμαργος και να απομακρυνθεί από τη δίψα για
τις απολαύσεις της αιωνίου ζωής, προτιμώντας τις υλικές απολαύσεις
του επίγειου βίου.
Βέβαια η νηστεία δεν δύναται από
μόνη της να φέρει τη σωτηρία στην καρδιά μας, αλλά πρέπει να επικουρηθεί
και από άλλες αρετές, όπως την προσευχή, τη μετοχή στα ιερά μυστήρια,
κυρίως στην εξομολόγηση και τη Θεία Κοινωνία, τις αγαθοεργίες,
τη μελέτη των ιερών κειμένων, τη σπουδή του Ευαγγελίου, τη συμμετοχή
στις ιερές ακολουθίες. Ο άνθρωπος που νηστεύει έχει ένα σκοπό, να
καθαρίσει το σώμα του από τις καθημερινές έγνοιες και αμόλυντος
πλέον να ενωθεί με τον Θεό. Αυτό όμως το πετυχαίνει όταν συνειδητοποιεί
τα αμαρτήματά του, συντρίβεται η καρδιά του από μεταμέλεια και ζητά
από τον εκπρόσωπο του Χριστού επί της γης, τον πνευματικό, άφεση αμαρτιών
μέσω του μυστηρίου της αγίας εξομολογήσεως. Στη συνέχεια, λαμβάνει
σώμα και αίμα Χριστού και λαμπρύνει τον εσωτερικό του κόσμου με το άσβεστο
θείο φως. Η ανακαίνιση που συμβαίνει τότε μέσα του δεν μπορεί παρά
να τον οδηγήσει στην αγάπη του Θεού και του πλησίον του, ώστε να προσπαθεί
με κάθε τρόπο να απαλλάξει τον συνάνθρωπό του από τη θλίψη και τον πόνο,
να βοηθήσει τον φτωχό, να συμπονέσει τον άρρωστο, να συνδράμει τον έχοντα
ανάγκη. Πρέπει δε
να γνωρίζουμε ότι όταν πράττουμε μια αρετή το κάνουμε όχι γι’ αυτή
την ίδια την αρετή, αλλά γιατί σε αυτή υπάρχει ο ίδιος ο Χριστός.
Η Μ. Τεσσαρακοστή είναι μια καλή
ευκαιρία να αναθεωρήσουμε τα αρνητικά του βίου μας, να παλέψουμε
τα πάθη μας, να δωρίσουμε αγαπητικά τις καρδιές μας στον συνάνθρωπό
μας και να ελαφρύνουμε τον νου και την ψυχή μας. Η νέκρωση
των παθών μας σηματοδοτεί την ανάσταση του πνεύματός μας. Για να πλησιάσουμε
λίγο παραπάνω φέτος το νόημα της Αναστάσεως ας προετοιμαστούμε
σωστά κατά την ιερά αυτή περίοδο. Αμήν!
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου